Porządne opony

Sprawdź, co jest naprawdę ważne, gdy kupujesz opony

Zdjęcie opon

Opony możesz kupić szybko i łatwo w punktach stacjonarnych i w sklepach online. Tylko czy na pewno umiesz wybrać odpowiednie dla siebie i auta? Czym się kierować wybierając nowe gumy?

Dziś pomożemy Ci odróżnić to, co naprawdę jest istotne przy zakupie opon od często spotykanych mitów.

Mit 1

Ikona błędu

Opony używane są niewiele gorsze niż nowe ze sklepu

Prawda jest taka, że nikt nie zna faktycznej historii eksploatacji używanej opony. Wystarczy, że pierwszy właściciel jechał kilkaset kilometrów ze zbyt małym ciśnieniem i warstwy wewnętrzne opony mogą być uszkodzone. Nie da się tego sprawdzić poza fabryką.
Statystyki wskazują, że tylko 40% kierowców i to zaledwie raz na jakiś raz sprawdza ciśnienie w kole, choć powinni to robić raz w miesiącu. Skąd więc na rynku wtórnym miałyby się znaleźć dobre używane opony?

Podpowiedz

NASZA RADA:

Lepiej kupić tańsze, ale nowe opony niż używane gumy premium.

Mit 2

Ikona błędu

Nowe opony leżąc w magazynie bardzo szybko parcieją

Opony to nie pączki. Podczas produkcji są do nich dodawane dodatki przeciwstarzeniowe, dlatego jeśli są prawidłowo przechowywane, nie starzeją się przez kilka lat i są wciąż tak samo dobre, jak fabrycznie nowe. Jakakolwiek zauważalna utrata właściwości jezdnych pojawia się dopiero po ok. 10 latach magazynowania. I oczywiście nie ma szans, żeby leżały tam aż tak długo.

Opona to nie pączek

Natomiast opony już założone na koła, eksploatowane na drogach, z każdym rokiem zużywają się i tracą część swoich właściwości. Szacuje się, że wystarczą 2 dni jazdy na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem, by straciły na jakości tyle co przez cały rok magazynowania.

Podpowiedz

NASZA RADA:

Kupuj opony wyłącznie nieużywane, ale niekoniecznie wyprodukowane miesiąc temu. Tym bardziej, że popularne rozmiary produkuje się nawet z półrocznym wyprzedzeniem.

Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości w kwestii jakości opon z magazynu przeprowadziliśmy z pomocą Grzegorza Dudy – znanego dziennikarza motoryzacyjnego, znawcy aut i ich tajemnic – testy torowe, podczas których porównaliśmy drogę hamowania opon „z ostatniego tłoczenia” z identycznymi oponami, które były prawidłowo przechowywane przez niemal 4 lata.

Zobacz film, który czarno na białym prezentuje wyniki tego eksperymentu.

Ktoś powie: „testy testami, ja wolę naukowe badania”. Ok. Szanujemy to. I dlatego w niezwykle szanowanej i niezależnej instytucji, jaką jest TÜV SÜD, zamówiliśmy badania właściwości jezdnych kilkuletnich opon.

Zobacz film i poznaj wyniki tych badań.

Fakt 1

Ikona faktu

Przy zakupie trzeba zwracać uwagę na indeksy opon

Bo to właśnie z indeksów dowiesz się, jak bardzo dane opony są energooszczędne czy… bezpieczne. Data produkcji i kolor pasków na bieżniku nie mają najmniejszego wpływu na Twoje bezpieczeństwo – decydujące są właśnie informacje z indeksów opon.
Czy wiesz, że różnica w efektywności paliwowej między klasą A i G to nawet 7,5% w ilości zużytego paliwa? To znaczy, że na lepszych oponach dojedziemy na tej samej ilości paliwaz Gdańska do Bielska-Białej, a na najgorszych już tylko do Katowic.

Jakie indeksy są opisane na oponie?

Na poniższej grafice opisaliśmy najważniejsze spośród oznaczeń wytłoczonych na oponach. Jeśli oglądasz tę stronę na telefonie, aby rozwinąć opisy, kliknij na ikonki plusa na oponie.

Grafika opisujaca oznaczenia
+ + + +

Symbol E.C.E

np. E3 0259091, oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych, czyli posiadające oznaczenie E.C.E. gwarantują bezpieczną jazdę.

Numer DOT

to zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji służące identyfikacji partii produkcyjnej opon. Pamiętaj jednak, że data produkcji nieużywanej opony z magazynu nie jest istotna i nie wpływa na Twoje bezpieczeństwo.

Elementy określające rozmiar opony w poniższym przykładzie odpowiednio:

205 – oznacza szerokość (w milimetrach) mierzoną pomiędzy bokami opony;
55 – profil opony, czyli wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 55%, czyli ok. 118 mm;
R16 – R oznacza typ opony, w tym przypadku radialną. 16 to średnica osadzenia opony na feldze;
91 – indeks nośności, czyli wartość maksymalnego obciążenia opony z zachowaniem prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu;
T – indeks prędkości, informujący o maksymalnej prędkości z jaką pojazd możesię bezpiecznie poruszać na danej oponie.

Ikona zimy

Symbol alpejski

jedyny oficjalny symbol tego, że opony przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych i uzyskały homologację zimową. Jeśli w tym miejscu widnieje tylko symbol M+S to producent deklaruje tylko wzór bieżnika na błoto lub śnieg, ale nie użył do produkcji bardziej miękkiej mieszanki gumowej.

Zdjecie opisujace oznaczenia opony

Pamiętaj, żeby dobierać opony zgodnie z instrukcją obsługi auta. Indeksy nie mogą być zbyt niskie, bo opona nie wytrzyma obciążenia albo prędkości i pęknie. Nie mogą też być za wysokie, bo wówczas opona będzie zbyt sztywna w stosunku do zawieszenia.

Fakt 2

Ikona faktu

Przy zakupie warto zwracać uwagę na informacje z etykiet

Bo to właśnie z etykiet dowiesz się, jak bardzo dane opony są energooszczędne czy… bezpieczne. Data produkcji i kolor pasków na bieżniku nie mają najmniejszego wpływu na Twoje bezpieczeństwo – w tym kontekście zwracaj uwagę tylko na indeksy opon. Czy wiesz, że różnica w efektywności paliwowej między klasą A i E to nawet 6% w ilości zużytego paliwa? To znaczy, że na lepszych oponach dojedziemy na tej samej ilości paliwa z Gdańska do Szczyrku, a na najgorszych już tylko do Tychów. Na każdej fabrycznie nowej oponie znajduje się etykieta, na której są informacje na temat 3 najistotniejszych parametrów danej opony:

  • efektywność paliwowa (symbole A, B, C, D, E – gdzie „A” oznacza najbardziej oszczędną)
  • przyczepność na mokrej nawierzchni (symbole A, B, C, D, E – gdzie „A” oznacza najkrótszą drogę hamowania),
  • zewnętrzna głośność toczenia (wartość w decybelach oraz symbole A, B, C – gdzie „A” oznacza klasę najcichszą).
Poza rozmiarem opon i danymi na etykietach zwróć też uwagę na inne parametry opon – hamowanie na suchej nawierzchni, właściwości jezdne, kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość oraz – w przypadku opon zimowych – dodatkowo na właściwości jezdne w warunkach zimowych.

Opony klasy A

Pokonana odleglosc klasy A

Opony klasy E

Pokonana odleglosc klasy E

Co ważniejsze – różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 metrów! To mniej więcej cztery długości samochodu średniej klasy! Sporo, prawda?

Opony klasy A

Pokonana odleglosc klasy A

Opony klasy E

Pokonana odleglosc klasy E

I dlatego właśnie koniecznie sprawdź jakie parametry podał producent na samej oponie oraz na etykiecie opon, które zamierzasz kupić.

Wygląd etykiety obowiązujący dla opon wyprodukowanych przed 1 maja 2021 r.

Zdjęcie czasu

Wygląd etykiety obowiązujący dla opon wyprodukowanych po 1 maja 2021 r.

Zdjęcie czasu

Fakt 3

Ikona faktu

Gwarancja na opony liczy się od daty zakupu

…a nie od daty produkcji. Wynika to z faktu, że prawidłowo przechowywane w magazynie opony wyprodukowane rok, dwa, trzy czy cztery lata temu mają parametry i osiągi jak te z ostatniej partii produkcyjnej. A to oznacza, że kilkuletnie nieużywane opony zapewniają identyczny poziom bezpieczeństwa, co nowe.
Żeby pokazać, w czym rzecz, wysłaliśmy znanego dziennikarza motoryzacyjnego i rajdowca Grzegorza Dudę do jednego z takich magazynów.

Zobacz film i sprawdź, jak przechowuje się opony, by zapewnić im idealną trwałość.

Fakt 4

Ikona faktu

Dla każdego uda się dobrać opony

Modeli opon o rozmiarze i indeksach zgodnych z instrukcją producenta Twojego auta może być nawet kilkadziesiąt, produkowanych przez różne koncerny. Jak dobrać coś w sam raz pod własny styl jazdy i potrzeby?

Wersja dla zaawansowanych:

1.Patrzymy na etykiety – są tam parametry hamowania na mokrej jezdni, opory tłoczenia i głośność.
2. Zagłębiamy się w testy hamowania opon, ale o takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak nasze. No i patrzymy nie tylko na wykresy, ale też na liczby, bo 5 metrów na wykresie nie robi wrażenia, a to przecież więcej niż długość naszego auta.
3. Oprócz długości drogi hamowania sprawdzamy takie cechy, jak odporność na aquaplaning, przyczepność na zakrętach, osiągi na suchej, mokrej czy ośnieżonej jezdni.
4.Porównujemy naszą krótką listę wybranych wstępnie opon na forach.
5. Jedziemy do profesjonalnego warsztatu i rozmawiamy z doradcą, który pomoże nam dobrać opony do naszego stylu jazdy i tras.

Wersja dla zabieganych:

1. Jedziemy do profesjonalnego warsztatu i rozmawiamy z doradcą, który pomoże nam dobrać opony do naszego stylu jazdy i tras.

A co z oponami typu Run Flat?

Jeśli producent auta wskazuje w instrukcji, że takie opony są przewidziane do danej wersji, to znaczy to, że auto było homologowane na oponach Run Flat i ma zawieszenie dostrojone do tego typu opon. Wówczas powinniśmy kupić właśnie takie opony. Jeśli zamiast nich założymy zwykłe opony z miękkimi bokami, to samochód będzie zachowywał się nieprzewidywalnie szczególnie np. przy omijaniu przeszkód na drodze.

Jak profesjonalnie zamontować opony

Czytaj więcej

Jak dbać o opony?

Czytaj więcej